• Panorama ziemi pilickiej

• Wzgórze św. Piotra

Następnego dnia udaliśmy się do Czortkowa do zaprzyjaźnionej z nami szkoły – gimnazjum im. Szaszkiewicza, gdzie zostaliśmy bardzo serdecznie i uroczyście przywitani. Zwiedziliśmy budynek, obejrzeliśmy prezentację o szkole i zostaliśmy poczęstowani obiadem. Potem udaliśmy się na zwiedzanie Czortkowa – ruiny zamku, wspaniała cerkiew św. Pokrowy, rynek, drewniana cerkiew z XVI w., neogotycki kościół katolicki OO. Dominikanów, Ratusz, polska dzielnica. A wieczorem uroczysta kolacja, którą zafundowało nam tamtejsze Grono Pedagogiczne. W Czortkowie korzystaliśmy również z gościnności nauczycieli, którzy przyjęli nas na 2 noclegi. W piątek pojechaliśmy zwiedzać Kamieniec Podolski – potężną twierdzę  i miasto oraz zamek w Chocimiu. Niesamowite wrażenie robi spacer przez most nad kanionem rzeki Seret w Kamieńcu. Obydwa miasta to spory i znany kawałek historii Polski, zwłaszcza z okresu XVII w. W sobotę pożegnaliśmy naszych wyjątkowo gościnnych gospodarzy i udaliśmy się do Lwowa – najbardziej zabytkowego miasta Ukrainy. To miasto swoją zabudową i atmosferą bardzo przypomina Kraków. Zwiedzanie Lwowa zaczęliśmy od wizyty na niezwykłym Cmentarzu Łyczakowskim, gdzie spoczywa bardzo wielu wybitnych Polaków i wyjątkowym dla nas Cmentarzu Orląt Lwowskich. Następnie mogliśmy pospacerować uliczkami i rynkami malowniczej Starówki, odwiedzić Katedrę, liczne kościoły i cerkwie, zobaczyć budynek Opery Lwowskiej uznawany za najpiękniejszy w Europie, czy pomnik Mickiewicza. Wieczorem wyruszyliśmy w drogę powrotną i w niedzielę rano wróciliśmy do Pilicy. Wycieczka dostarczyła nam wiele wzruszeń i pięknych wspomnień, dała możliwość zawarcia nowych znajomości, zaskoczyła nas tak wielką gościnnością i tak wspaniałym przyjęciem przez naszych przyjaciół z Ukrainy. Bardzo im za to dziękujemy i jesteśmy wdzięczni. To niezapomniana podróż w naszą historię. Dopisała nam również pogoda i humory.